Klantcase
CLZ

Terug naar overzicht

Het Christelijk Lyceum Zeist (CLZ) is een school met een rijke historie, gehuisvest in een prachtig gebouw. In 1922 opende H. Colijn, de latere minister-president van Nederland, het schoolgebouw van het CLZ aan de Lindenlaan. Het is een bijzondere school, alleen al omdat het Christelijk Lyceum in Zeist het eerste christelijke lyceum van Nederland is. Tegenwoordig is het CLZ een open pluriforme school met 1550 leerlingen, verdeeld over VMBO, HAVO en VWO. Zo’n 150 docenten geven les op de school en de ondersteunende staf bestaat uit 50 medewerkers. Het CLZ wil leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomst. Daarom gebruiken ze naast lesboeken ook MacBooks tijdens de lessen.

Met Apple naar Londen

Paul van Dijk werkt sinds 2007 op het CLZ en is Apple-systeembeheerder sinds 2010. “We werkten vóór 2010 met Windows en hadden nog een echte ouderwetse ICT-dienst binnen onze scholengroep. Zij kwamen één keer per week op onze locatie voor beheer. Als je problemen had en ze waren net geweest, moest je soms bijna een week wachten”, vertelt Paul. “Onze conrector en teamleider waren vooruitstrevend en wilden net als ik en mijn ICT-collega graag gaan werken met Apple op onze school. In 2010 zijn we op uitnodiging van Apple naar een ICT-beurs in Londen gegaan en hebben de nodige workshops gevolgd.”

MacBooks erin, Windows eruit

Paul en zijn collega Arjen startten daarna kleinschalig met 30 iMacs voor één bepaald vak. Vervolgens hebben ze de Apple-uitrol in 2 jaar tijd stap voor stap aangepakt: steeds 10 MacBooks erin en Windows-apparaten eruit. Nu werken alle medewerkers én leerlingen op MacBooks. De ouders bestellen de MacBooks en CLZ richt het device in voor de leerling. De leerling is hierdoor direct eigenaar van het device en is daarmee ook verantwoordelijk voor het apparaat en de eventuele reparaties.

Registratie via Filemaker

Hoe kwam CLZ bij Root3 terecht? Paul: “We kwamen in 2012 bij Martin van Root3 terecht, omdat we alles rondom de MacBooks goed moesten registreren. Je kunt je voorstellen dat dat op een gegeven moment niet meer gaat in een Excel-sheet. Root3 heeft ons toen geholpen met het opzetten van Filemaker en de koppeling van deze database met Jamf/MDM. Vanaf het moment van aanschaf komt de MacBook op serienummer in Filemaker terecht, met onder andere informatie over bestelde onderdelen voor reparatie, betalingen en geldende restricties op basis van de ‘departments’: docenten, leerlingen of examenleerlingen.”

Health Check

CLZ verzorgt zelf het gehele Apple-systeembeheer en maakt daarbij gebruik van de Health Check van Root3. “Dit doen we twee keer per jaar onsite en twee keer per jaar online. Tijdens deze check beoordeelt Root3 of alles nog optimaal werkt. Daarnaast hebben we een SLA voor support bij Root3. Als er iets is, dan openen we een case en dan worden we snel geholpen door Root3. Dat werkt volgens Paul erg prettig. Ook kijkt Root3 met ons mee als we complexe projecten hebben die spelen binnen onze school zelf of in relatie tot de ICT-systemen van de overkoepelende scholengroep.”

Root3: informeel, direct, no-nonsense

CLZ was een van de eerste klanten van Root3 en de samenwerking bevalt Paul nog steeds goed. “We hebben nog steeds heel direct en persoonlijk contact met Root3. Martin van Root3 kent de sfeer en de doelstellingen van onze organisatie goed. En als er wat is, komt hij hier langs voor een bak koffie om het te bespreken.” De communicatie is volgens Paul informeel, direct en no-nonsense te noemen. Daarnaast prijst hij Root3 om de gedegen kennis van de complexe markt van Apple. “De consultants zijn stuk voor stuk specialisten en als iemand het niet weet, speelt hij of zij het door aan een collega die het wel weet. Dat gaat altijd snel en via korte lijnen.”

Diensten
Health Check
Industrie
Educatie
Organisatie grootte
Groot
Website
CLZ

“We werken al lang samen met Root3 en het contact is nog steeds heel direct en persoonlijk.”

Paul van Dijk CLZ

Terug naar overzicht

Het Christelijk Lyceum Zeist (CLZ) is een school met een rijke historie, gehuisvest in een prachtig gebouw. In 1922 opende H. Colijn, de latere minister-president van Nederland, het schoolgebouw van het CLZ aan de Lindenlaan. Het is een bijzondere school, alleen al omdat het Christelijk Lyceum in Zeist het eerste christelijke lyceum van Nederland is. Tegenwoordig is het CLZ een open pluriforme school met 1550 leerlingen, verdeeld over VMBO, HAVO en VWO. Zo’n 150 docenten geven les op de school en de ondersteunende staf bestaat uit 50 medewerkers. Het CLZ wil leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomst. Daarom gebruiken ze naast lesboeken ook MacBooks tijdens de lessen.

Met Apple naar Londen

Paul van Dijk werkt sinds 2007 op het CLZ en is Apple-systeembeheerder sinds 2010. “We werkten vóór 2010 met Windows en hadden nog een echte ouderwetse ICT-dienst binnen onze scholengroep. Zij kwamen één keer per week op onze locatie voor beheer. Als je problemen had en ze waren net geweest, moest je soms bijna een week wachten”, vertelt Paul. “Onze conrector en teamleider waren vooruitstrevend en wilden net als ik en mijn ICT-collega graag gaan werken met Apple op onze school. In 2010 zijn we op uitnodiging van Apple naar een ICT-beurs in Londen gegaan en hebben de nodige workshops gevolgd.”

MacBooks erin, Windows eruit

Paul en zijn collega Arjen startten daarna kleinschalig met 30 iMacs voor één bepaald vak. Vervolgens hebben ze de Apple-uitrol in 2 jaar tijd stap voor stap aangepakt: steeds 10 MacBooks erin en Windows-apparaten eruit. Nu werken alle medewerkers én leerlingen op MacBooks. De ouders bestellen de MacBooks en CLZ richt het device in voor de leerling. De leerling is hierdoor direct eigenaar van het device en is daarmee ook verantwoordelijk voor het apparaat en de eventuele reparaties.

Registratie via Filemaker

Hoe kwam CLZ bij Root3 terecht? Paul: “We kwamen in 2012 bij Martin van Root3 terecht, omdat we alles rondom de MacBooks goed moesten registreren. Je kunt je voorstellen dat dat op een gegeven moment niet meer gaat in een Excel-sheet. Root3 heeft ons toen geholpen met het opzetten van Filemaker en de koppeling van deze database met Jamf/MDM. Vanaf het moment van aanschaf komt de MacBook op serienummer in Filemaker terecht, met onder andere informatie over bestelde onderdelen voor reparatie, betalingen en geldende restricties op basis van de ‘departments’: docenten, leerlingen of examenleerlingen.”

Health Check

CLZ verzorgt zelf het gehele Apple-systeembeheer en maakt daarbij gebruik van de Health Check van Root3. “Dit doen we twee keer per jaar onsite en twee keer per jaar online. Tijdens deze check beoordeelt Root3 of alles nog optimaal werkt. Daarnaast hebben we een SLA voor support bij Root3. Als er iets is, dan openen we een case en dan worden we snel geholpen door Root3. Dat werkt volgens Paul erg prettig. Ook kijkt Root3 met ons mee als we complexe projecten hebben die spelen binnen onze school zelf of in relatie tot de ICT-systemen van de overkoepelende scholengroep.”

Root3: informeel, direct, no-nonsense

CLZ was een van de eerste klanten van Root3 en de samenwerking bevalt Paul nog steeds goed. “We hebben nog steeds heel direct en persoonlijk contact met Root3. Martin van Root3 kent de sfeer en de doelstellingen van onze organisatie goed. En als er wat is, komt hij hier langs voor een bak koffie om het te bespreken.” De communicatie is volgens Paul informeel, direct en no-nonsense te noemen. Daarnaast prijst hij Root3 om de gedegen kennis van de complexe markt van Apple. “De consultants zijn stuk voor stuk specialisten en als iemand het niet weet, speelt hij of zij het door aan een collega die het wel weet. Dat gaat altijd snel en via korte lijnen.”

“We werken al lang samen met Root3 en het contact is nog steeds heel direct en persoonlijk.”

Paul van Dijk CLZ
Diensten
Health Check
Industrie
Educatie
Organisatie grootte
Groot
Website
CLZ

Neem contact op met één van onze Apple Solutionists

Martin van Diemen

Cases

We zijn trots op het werk dat we doen.
Hoe we met onze oplossingen inspelen op de verschillende behoeften van klanten.

Cases bekijken