De Stichting Nederlandse Publieke Omroep (NPO) werd in 2008 aangewezen als sturings- en samenwerkingsorgaan van het Nederlandse publieke omroepbestel. De omroepen maken de programma’s en zijn verantwoordelijk voor de inhoud daarvan. De NPO is verantwoordelijk voor de coördinatie van de programmering van alle netten, zenders en platforms. Daarnaast zorgt de NPO voor de (technische) distributie en uitzending van alle programma’s. Dion Voogd is Product Eigenaar ServiceDesk & Applicatie Management bij de NPO. Kort gezegd is het servicedesk-team verantwoordelijk voor standaardbeheer werkzaamheden en zijn zij het eerste aanspreekpunt binnen de organisatie. De mensen van de afdeling Applicatie Management zich bezig met de niet-standaard applicaties. Ze bedienen in alle NPO medewerkers van de NPO waarvan 50 % ongeveer gebruik maakt van Windows en de andere 50 % van de medewerkers werken met Apple-devices.
Meedenken in toekomstige ontwikkelingen
Dion startte begin 2017 zelf op de servicedesk bij de NPO en kent daardoor alle ins en outs van de afdeling. Begin 2019 begon hij aan zijn huidige functie en op dat moment leverde Root3 al Service en onderhoud. In 2021 vond een tweede gunning plaats voor het leveren van een uitgebreidere service voor het Apple-werkplekbeheer. Dion licht toe: “We kozen weer voor Root3, nu voor het leveren van hun Premium Service, met name vanwege hun vermogen om mee te denken in toekomstige ontwikkelingen en vragen. Bijvoorbeeld: als een medewerker remote werkt en zijn of haar laptop wordt gestolen, hoe kunnen we dan remote de gegevens wissen? Zij dachten goed mee in dat soort vraagstukken.”
Fijne aanpak en laagdrempelig contact
De Premium Service van Root3 biedt de NPO, een totaalpakket dat een stap verder gaat dan het standaardsupport. Dion licht een paar punten van de service toe: “We hebben maandelijks een overleg, remote of op locatie. Dan bespreken we de lopende zaken met betrekking tot bijvoorbeeld OneDrive, policies of samenwerkingen met andere leveranciers. Alle lopende projecten en de voortgang daarvan zijn daarbij beschikbaar via een projectmanagement tool.” Root3 brengt met de Premium Service ook een toolbox met gereedschap mee waar de NPO gebruik van kan maken. “Je kunt op die manier bijvoorbeeld cases van andere klanten bekijken of met hen overleggen over de vraagstukken waar je allebei tegenaan loopt. Laatst kwam er een andere klant van Root3 kijken hoe wij iets hadden opgelost en dat kan ook vice versa. Die aanpak vind ik oprecht heel fijn.” Als Dion het grote voordeel van de service van Root3 moet samenvatten, zegt hij resoluut: “Ik kan, en dat bedoel ik alleen maar positief, mijn problemen droppen en Root3 zorgt ervoor dat het wordt opgelost! Het contact verloopt ook lekker laagdrempelig.”
Root3 en de toekomst
Wat zijn de plannen voor de toekomst? Dion vertelt dat security op dit moment hoog op de agenda staat bij de NPO. “We hebben zelf een security afdeling en die heeft bepaalde specificaties waar Root3 mee aan de slag gaat. Wat is nodig, wat sluiten we af en wat niet om het werkbaar te houden? En dan bekijken we continu met elkaar – heel Agile dus – wat er aangepast moet worden.” Verder geeft Dion aan “Wat nodig is, wordt heel erg gedreven vanuit de veranderende organisatiebehoefte of vanuit Apple-ontwikkelingen en daar reageren wij dan, met de hulp van Root3, op. Daar blijft zeker ook in de toekomst een rol voor Root3 in weggelegd. Met name omdat je ook merkt dat zij niet zoveel mogelijk willen verkopen, maar zoveel mogelijk willen meedenken.”