Klantcase
DER SPIEGEL

Terug naar overzicht

“De App Catalog is een echte game changer en vereenvoudigt onze dagelijkse processen aanzienlijk.”
Karsten Ackmann, IT-architect
SPIEGEL-Verlag Rudolf Augstein GmbH & Co. KG

SPIEGEL-Verlag Rudolf Augstein GmbH & Co. KG is een van de meest gerenommeerde mediabedrijven in Duitsland. Met zijn 1400 hooggekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers staat het voor kwaliteitsjournalistiek op alle mediagebieden. Met zijn gedrukte tijdschriften, tv-producties en online aanbod neemt de uitgeverij een belangrijke plaats in het Duitse medialandschap in.

Publicaties van de SPIEGEL Group:

  • DER SPIEGEL: Het nieuwsmagazine staat al meer dan 75 jaar voor onderzoeksjournalistiek. De journalistiek van SPIEGEL wordt gekenmerkt door grondig onderzoek en betrouwbare kwaliteit.
  • Andere publicaties zijn: Manager Magazin, Harvard Business manager, 11Freunde en Effilee en een serie tv-programma’s onder de merknaam SPIEGEL TV.

Productiviteit en samenwerking

Stephan Hardt werkt al 27 jaar bij SPIEGEL en is al meer dan 10 jaar hoofd van de afdeling Digital Workplace. In deze functie is hij verantwoordelijk voor alle onderwerpen met betrekking tot de moderne werkplek. Dit omvat het beheer en de optimalisatie van eindapparaten (macOS, Windows en iOS), softwarebeheer en de strategische en operationele ondersteuning van Microsoft 365 als centraal samenwerkingsplatform. Stephan: “Mijn doel is om innovatieve oplossingen te ontwikkelen en aan te bieden die de productiviteit en samenwerking in ons bedrijf verbeteren.”

Hoge updatecycli

Een van de belangrijkste uitdagingen bij het beheren van de apps voor DER SPIEGEL was het omgaan met de snelle updatecycli die nodig zijn als gevolg van toenemende IT-dreigingen. Stephan legt uit: “Deze dynamiek legt beslag op aanzienlijke personele middelen en brengt het risico met zich mee dat kwetsbaarheden in apps niet op tijd worden verholpen. Dergelijke vertragingen vormen een ernstige bedreiging voor de veiligheid en stabiliteit van het bedrijf.” Er moest dus een passende oplossing worden gevonden.

De oplossing: de App Catalog van Root3

Karsten Ackmann, verantwoordelijk voor de macOS endpoints, was al bekend met Root3 via de “Support App”, die al met succes in het bedrijf wordt gebruikt. “Tijdens ons onderzoek kwamen we ook de Root3 App Catalogus tegen. Op basis van onze positieve ervaring met de “Support App” en de bestaande ISO-certificeringen van Root3, besloten we om een proof of concept (PoC) uit te voeren voor de App Catalog. Deze PoC voldeed niet alleen aan onze verwachtingen, maar overtrof ze zelfs, wat onze beslissing om de oplossing te gebruiken heeft versterkt.”

Efficiëntie en veiligheid

Met de introductie van de App Catalog was de SPIEGEL Group in staat om met succes de uitdagingen van update cycli aan te gaan. Dankzij de App Catalog kan het bedrijf de software op zijn Macs altijd up-to-date houden. De App Catalog heeft SPIEGEL-Verlag al aanzienlijke voordelen en verbeteringen opgeleverd, zowel op het gebied van efficiëntie als beveiliging. Alleen al in de afgelopen maand (maart 2025) zijn er 16.335 updates uitgevoerd op ongeveer 800 macOS-clients, wat neerkomt op een gemiddelde van ongeveer 20 updates per apparaat. De App Catalog bevat momenteel 1.519 beschikbare applicaties.

Hogere updatefrequentie, minder kwetsbaarheid

Een ander bijzonder voordeel is de App Catalog Application. Dit is een app waarmee gebruikers eenvoudig en zonder beheerdersrechten software uit een door IT beheerd portfolio kunnen installeren. Deze functie wordt zeer gewaardeerd binnen het bedrijf, omdat het de flexibiliteit en autonomie van gebruikers vergroot. Stephan: “Daarnaast stelt de oplossing ons in staat om met minder personeel een hogere updatefrequentie te bereiken en tegelijkertijd de kwetsbaarheid aanzienlijk te verminderen. Dit draagt niet alleen bij aan de veiligheid van de IT-infrastructuur, maar minimaliseert ook de potentiële risico’s en kosten die gepaard gaan met inbreuken op de beveiliging.”

Soepele implementatie

De implementatie van de App Catalog verliep soepel en efficiënt, aldus Karsten
Ackmann, IT-architect. Hij voerde zowel de proof of concept (PoC) als de volledige implementatie uit. Implementatie zelfstandig uit met de beheertool voor mobiele apparaten Jamf Pro Tool. Met uitstekende documentatie over Root3’s App Catalog en client-oplossingen die perfect zijn afgestemd op de client agent en backend componenten perfect afgestemd op de behoeften van Apple klanten was Karsten in staat om de oplossing zonder problemen te integreren. “Zelfs met vragen of speciale De ondersteuning van Root3 was altijd snel en competent. Dit was de enige manier om ervoor te zorgen dat de implementatie snel werd afgerond.” Tot slotKarsten benadrukt: “De app catalogus is een echte game changer en vereenvoudigt onze dagelijkse routine aanzienlijk. routine aanzienlijk.”

Diensten
App Catalog
Industrie
Uitgeverij
Organisatie grootte
Groot
Website
DER SPIEGEL

“Deze automatisering neemt de druk weg van ons IT-team en zorgt tegelijkertijd voor meer veiligheid en efficiëntie in het hele bedrijf.”

Stephan Hardt DER SPIEGEL

Terug naar overzicht

“De App Catalog is een echte game changer en vereenvoudigt onze dagelijkse processen aanzienlijk.”
Karsten Ackmann, IT-architect
SPIEGEL-Verlag Rudolf Augstein GmbH & Co. KG

SPIEGEL-Verlag Rudolf Augstein GmbH & Co. KG is een van de meest gerenommeerde mediabedrijven in Duitsland. Met zijn 1400 hooggekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers staat het voor kwaliteitsjournalistiek op alle mediagebieden. Met zijn gedrukte tijdschriften, tv-producties en online aanbod neemt de uitgeverij een belangrijke plaats in het Duitse medialandschap in.

Publicaties van de SPIEGEL Group:

  • DER SPIEGEL: Het nieuwsmagazine staat al meer dan 75 jaar voor onderzoeksjournalistiek. De journalistiek van SPIEGEL wordt gekenmerkt door grondig onderzoek en betrouwbare kwaliteit.
  • Andere publicaties zijn: Manager Magazin, Harvard Business manager, 11Freunde en Effilee en een serie tv-programma’s onder de merknaam SPIEGEL TV.

Productiviteit en samenwerking

Stephan Hardt werkt al 27 jaar bij SPIEGEL en is al meer dan 10 jaar hoofd van de afdeling Digital Workplace. In deze functie is hij verantwoordelijk voor alle onderwerpen met betrekking tot de moderne werkplek. Dit omvat het beheer en de optimalisatie van eindapparaten (macOS, Windows en iOS), softwarebeheer en de strategische en operationele ondersteuning van Microsoft 365 als centraal samenwerkingsplatform. Stephan: “Mijn doel is om innovatieve oplossingen te ontwikkelen en aan te bieden die de productiviteit en samenwerking in ons bedrijf verbeteren.”

Hoge updatecycli

Een van de belangrijkste uitdagingen bij het beheren van de apps voor DER SPIEGEL was het omgaan met de snelle updatecycli die nodig zijn als gevolg van toenemende IT-dreigingen. Stephan legt uit: “Deze dynamiek legt beslag op aanzienlijke personele middelen en brengt het risico met zich mee dat kwetsbaarheden in apps niet op tijd worden verholpen. Dergelijke vertragingen vormen een ernstige bedreiging voor de veiligheid en stabiliteit van het bedrijf.” Er moest dus een passende oplossing worden gevonden.

De oplossing: de App Catalog van Root3

Karsten Ackmann, verantwoordelijk voor de macOS endpoints, was al bekend met Root3 via de “Support App”, die al met succes in het bedrijf wordt gebruikt. “Tijdens ons onderzoek kwamen we ook de Root3 App Catalogus tegen. Op basis van onze positieve ervaring met de “Support App” en de bestaande ISO-certificeringen van Root3, besloten we om een proof of concept (PoC) uit te voeren voor de App Catalog. Deze PoC voldeed niet alleen aan onze verwachtingen, maar overtrof ze zelfs, wat onze beslissing om de oplossing te gebruiken heeft versterkt.”

Efficiëntie en veiligheid

Met de introductie van de App Catalog was de SPIEGEL Group in staat om met succes de uitdagingen van update cycli aan te gaan. Dankzij de App Catalog kan het bedrijf de software op zijn Macs altijd up-to-date houden. De App Catalog heeft SPIEGEL-Verlag al aanzienlijke voordelen en verbeteringen opgeleverd, zowel op het gebied van efficiëntie als beveiliging. Alleen al in de afgelopen maand (maart 2025) zijn er 16.335 updates uitgevoerd op ongeveer 800 macOS-clients, wat neerkomt op een gemiddelde van ongeveer 20 updates per apparaat. De App Catalog bevat momenteel 1.519 beschikbare applicaties.

Hogere updatefrequentie, minder kwetsbaarheid

Een ander bijzonder voordeel is de App Catalog Application. Dit is een app waarmee gebruikers eenvoudig en zonder beheerdersrechten software uit een door IT beheerd portfolio kunnen installeren. Deze functie wordt zeer gewaardeerd binnen het bedrijf, omdat het de flexibiliteit en autonomie van gebruikers vergroot. Stephan: “Daarnaast stelt de oplossing ons in staat om met minder personeel een hogere updatefrequentie te bereiken en tegelijkertijd de kwetsbaarheid aanzienlijk te verminderen. Dit draagt niet alleen bij aan de veiligheid van de IT-infrastructuur, maar minimaliseert ook de potentiële risico’s en kosten die gepaard gaan met inbreuken op de beveiliging.”

Soepele implementatie

De implementatie van de App Catalog verliep soepel en efficiënt, aldus Karsten
Ackmann, IT-architect. Hij voerde zowel de proof of concept (PoC) als de volledige implementatie uit. Implementatie zelfstandig uit met de beheertool voor mobiele apparaten Jamf Pro Tool. Met uitstekende documentatie over Root3’s App Catalog en client-oplossingen die perfect zijn afgestemd op de client agent en backend componenten perfect afgestemd op de behoeften van Apple klanten was Karsten in staat om de oplossing zonder problemen te integreren. “Zelfs met vragen of speciale De ondersteuning van Root3 was altijd snel en competent. Dit was de enige manier om ervoor te zorgen dat de implementatie snel werd afgerond.” Tot slotKarsten benadrukt: “De app catalogus is een echte game changer en vereenvoudigt onze dagelijkse routine aanzienlijk. routine aanzienlijk.”

“Deze automatisering neemt de druk weg van ons IT-team en zorgt tegelijkertijd voor meer veiligheid en efficiëntie in het hele bedrijf.”

Stephan Hardt DER SPIEGEL
Diensten
App Catalog
Industrie
Uitgeverij
Organisatie grootte
Groot
Website
DER SPIEGEL

Neem contact op met één van onze Apple Solutionists

Gerrit Wiering

Cases

We zijn trots op het werk dat we doen.
Hoe we met onze oplossingen inspelen op de verschillende behoeften van klanten.

Cases bekijken