Onlangs was Root3 te gast in de Mac Admins Podcast (aflevering 406) om te praten over een aantal tools die we hier bij Root3 hebben ontwikkeld om de ervaring met Apple-apparaatbeheer te verbeteren. We wilden graag een korte samenvatting delen van wat ze bespraken met betrekking tot onze Support-app en App Catalog.

Support App: een alles-in-één oplossing voor gebruikers

We legden uit hoe de Support-app is ontstaan ​​uit een eenvoudige interne tool die we jarenlang gebruikten om onze klanten eenvoudig toegang te geven tot support kanalen. Omdat we een bredere behoefte zagen en geïnspireerd raakten om app-ontwikkeling te verkennen, werd de tool opnieuw opgebouwd en uiteindelijk uitgebracht als een gratis open-source applicatie voor de bredere Mac Admins-community.

Het doel

Het fungeert als een centrale plek in de menubalk waar gebruikers contactgegevens van support kunnen vinden, toegang hebben tot bronnen of zelfs specifieke door IT aangeleverde scripts kunnen uitvoeren.

Open-source

We hebben het open-source gemaakt om iets terug te doen voor de community die zoveel handige tools biedt. We waren echt overdonderd door de positieve ontvangst en de bijna 1,5 miljoen downloads die het heeft ontvangen.

Roadmap

We zijn continu bezig met het verbeteren ervan. Aankomende plannen omvatten het vereenvoudigen van de configuratie (met name voor verschillende MDM’s), mogelijk via een grafische interface in de app, en het toevoegen van betere toegankelijkheidsondersteuning (zoals VoiceOver).

App Catalog

We bespraken de oorsprong van de App Catalog, die voortkwam uit onze interne behoefte om het vaak vervelende proces van het updaten van applicaties voor onze klanten te automatiseren.

Het doel

De installatie en, cruciaal, het updaten van applicaties automatiseren, zodat apparaten veilig blijven en gebruikers de nieuwste functies hebben zonder handmatige tussenkomst van IT.

Updaten van onbeheerde apps

Een belangrijk voordeel is de mogelijkheid om applicaties te detecteren en te patchen die gebruikers (met name beheerders) mogelijk zelf hebben geïnstalleerd, zelfs als IT ze niet zelf heeft geïmplementeerd, zolang de app maar in onze App Catalog staat (met meer dan 1500 apps en dat aantal groeit nog steeds).

MDM-agnostisch

App Catalog functioneert onafhankelijk van een specifieke MDM-leverancier en biedt een consistente beheer ervaring, zelfs als een organisatie overstapt naar een andere MDM-oplossing.

Self Service

Een selfservice-applicatie vormt een aanvulling op de automatisering op de achtergrond. Dit biedt gebruikers een vertrouwde “App Store”-ervaring, waardoor ze goedgekeurde software kunnen installeren en updates kunnen beheren op een geschikt moment, in plaats van dat ze worden gedwongen door een schema.

Dank aan het Mac Admins Podcast-team

Het was geweldig om deze tools te delen met de luisteraars van de Mac Admins Podcast. We zijn gepassioneerd over het vinden van manieren om hiaten in apparaatbeheer op te vullen en de ervaring voor zowel beheerders als eindgebruikers te verbeteren. Hartelijk dank aan het Mac Admins Podcast-team voor hun deelname aan de show!