Dagelijks biedt Root3 onderhoud, ondersteuning, consultancy of trainingen aan bedrijven die met het Apple platform werken.

In de loop der jaren zien wij dat steeds meer bedrijven deels of volledig overstappen naar Apple. Ook wordt “Choose Your Own Device” (CYOD) steeds meer toegepast, zodat het personeel zelf kan kiezen op welk apparaat wordt gewerkt. Dit heeft als doel de productiviteit en betrokkenheid van de medewerker te verhogen. Door deze ontwikkelingen wordt steeds vaker gekozen voor een Apple device in een omgeving met alleen ondersteuning voor Windows.

Dat het gebruik van de Mac in een zakelijke omgeving veel voordelen kan geven, weten wij en veel gebruikers natuurlijk al lang. Echter dat het ook daadwerkelijk economische voordelen kan hebben, is voor velen onbekend. Het tegendeel wordt namelijk vaak beweerd. Daarom heeft Apple aan marktonderzoeksbureau Forrester gevraagd onderzoek te doen naar de economische impact van het gebruik van Mac in zakelijke omgevingen. Om tot conclusies te komen heeft Forrester zeven bedrijven geïnterviewd met ervaring in het implementeren van Mac in hun onderneming. Deze bedrijven gebruikten voorheen grotendeels Windows computers. De grootste uitdaging bij deze bedrijven was dat het inrichten en installeren van PCs erg tijdrovend was en dat mensen Macs vaak zonder ondersteuning van de IT-afdeling gebruikten. Het aantal Macs groeiden, maar de IT-afdeling had voor deze apparaten geen beleid of support. Met de implementatie van Macs hoopten de bedrijven de betrouwbaarheid en prestaties van hun hardware te verbeteren.

“De Mac is duurder dan de PC”. Klopt dit eigenlijk wel?
De geïnterviewde organisaties besloten om de medewerkers zelf te laten kiezen welk apparaat zij willen gebruiken en zo werden Mac’s op grote schaal geïmplementeerd in het bedrijf. Uit het onderzoek van Forrester bleek duidelijk dat de implementatie van Mac grote voordelen met zich mee bracht.

Per apparaat kost Mac minder dan vergelijkbare PC’s wanneer er drie jaar ondersteuning en operationele kosten worden meegerekend. Voor de geïnterviewde bedrijven resulteerde de overstap naar Mac in lagere support kosten en energiekosten. Dit komt voornamelijk door 3 grote factoren. Er is namelijk minder tijd nodig om de Mac vooraf in te richten, er worden minder servicetickets geopend door Mac gebruikers en de geopende tickets zijn makkelijker op te lossen door IT specialisten, als laatste hebben Macs minder energie nodig om te werken dan PC’s. Door deze voordelen kan een groter aantal Macs per FTE beheerd worden dan bij PC’s.

Ondanks de hogere aanschafkosten van de Mac, kost de Mac minder dan vergelijkbare PC’s wanneer gekeken wordt naar hardware- en softwarekosten. Macs hebben een hogere restwaarde dan PC’s. Bovendien is het niet nodig om een licentie aan te schaffen voor het besturingssysteem. Forrester stelt in het onderzoek dat er een verlaagd risico is op een datalek. De geïnterviewde bedrijven merkten op, dat de Mac een fundamenteel veiligere architectuur heeft dan PC’s, wat resulteert in een verminderd risico op beveiligingsincidenten.

Het gebruik van Mac toonde verbeterde prestaties bij medewerkers. Zelfs de verkoopcijfers gingen omhoog, volgens het onderzoek. Dit werd gewijd aan verbeterde computerprestaties, verminderde frustratie over technologie en verbeterde betrokkenheid van medewerkers. Dit heeft geleid tot een toename van inspanningen, prestaties en behoud van personeel.

Samengevat kan je dus stellen dat met de implementatie van Mac, bedrijven de IT-ondersteuningskosten zouden kunnen verlagen, de productiviteit en betrokkenheid van medewerkers verhogen. Dit kan allemaal in een beter beveiligde werkomgeving. De conclusie die we kunnen trekken is dat de stelling “Mac is duurder dan een PC’s” niet waar blijkt te zijn als het gaat om zakelijk gebruik gaat.

Wat kan Root3 voor uw organisatie betekenen?
Root3 heeft al meer dan 10 jaar ervaring met Apple in (groot)zakelijke omgevingen. We hebben professionele en gecertificeerde specialisten in dienst waardoor onze klanten genieten van kennis, zonder deze zelf in huis te hoeven halen. Onze focus is om gebruikers de kwaliteit en continuïteit te bieden die zij gewend zijn met Apple en tegelijkertijd de IT-afdeling de tools in handen te geven om deze apparaten te kunnen beheren. Bedrijven die nog geen Apple apparaten gebruiken geven wij graag advies bij de aanschaf en implementatie. We trainen het personeel in het (zakelijk)gebruik van de apparaten en mocht er geen service desk aanwezig zijn in uw bedrijf, ondersteunen we graag de gebruikers met support-vragen.

Mobile device Management
Naast Consultancy en Support levert Root3 ook Mobile Device Management (MDM) oplossingen. Deze oplossingen zijn ontworpen om het beheer van Apple apparaten te automatiseren. De uitrol van apparaten wordt met MDM vereenvoudigd waardoor de ingebruikname veel minder tijd kost en zelfs zonder tussenkomst van de IT-afdeling kan worden gerealiseerd. Apps kunnen met MDM gemakkelijk in bulk worden aangeschaft om vervolgens automatisch geïnstalleerd te worden. Apps kunnen ook beschikbaar gesteld worden in een handige Self Service tool. Hierdoor kan de gebruiker de App zelfstandig installeren, wederom zonder hulp van de IT afdeling.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Mac en wat wij hierin voor uw bedrijf kunnen betekenen? We maken graag een afspraak. U kunt hiervoor een e-mail sturen naar [email protected] of bellen met +31 85 400 30 30.

Bron: https://tools.totaleconomicimpact.com/go/Apple/TEI/